Vážený zákazník. Upozorňujeme Vás, že objednávky zaslané prostredníctvom nášho eshopu majú formu DOPYTU a sú zaslané na základe Vašej voľby príslušnému franchise partnerovi siete BestDrive. Vami zvolený franchise partner Vás bude kontaktovať po potvrdení Vášho dopytu. Viac informácii nájdete v časti Všeobecné obchodné podmienky.
Alu disky atraktívna dizajnová voľba
Alu disky, teda hliníkové alebo elektróny sú vyrábané zo zliatiny ľahkých kovov s prevahou hliníka, od toho je odvodený aj názov. Vďaka týmto inovatívnym metódam a materiálom zlepšujú alu disky jazdné vlastnosti a sú veľmi často vyhľadávané pre svoj atraktívny a športový design.
Alu disky – ktoré parametre potrebujeme vedieť
Alu disky patria k najčastejším dizajnovým doplnkom, ktorý plní požiadavky vodičov, prevažne letných pneumatík, na vylepšenie estetického výzoru ich vozidiel. Teraz si skúsime v niekoľkých riadkoch popísať základné parametre pre správny výber liatych diskov. Pokiaľ by ste si aj napriek tomu neboli istí svojou voľbou alu disku, odporúčame vám využiť online konfigurátor alebo navštíviť niektorú z pobočiek servisnej siete BestDrive, kde Vám odborne vyškolený personál pomôže s výberom vhodného alu disku pre Vaše auto. Teraz sa zamerajme na jednotlivé parametre Vášho vozidla.
Priemer alu disku
Jedná sa o základný parameter, bez ktorého by nebolo možné disk správne identifikovať. Jeho veľkosť sa udáva v palcoch, platí, že 1 palec znamená 2,54 cm. Štandardne sa rozmery alu diskov pohybujú v rozmedzí 13-22 palcov, väčšinou platí, že čím väčší disk je, tým je vyššia jeho cena. Priemer alu disku a pneumatiky sú zhodné.
Nezriedka teda začíname výber svojho alu disku práve identifikáciou pneumatiky, ktorá je originálne osadená z prvovýroby, alebo povolenou alternatívou zapísanou vo veľkom technickom preukaze vozidla.
Šírka alu disku
Druhým základným parametrom pre „elektróny“ je šírka, pri nesprávnom výbere by podobne ako v predošlom prípade disk nebol vhodný pre daný automobil. Opäť sa udáva v palcoch, a platí preto 1 palec rovná sa 2,54 cm. Šírku disku nájdeme väčšinou pod prvým číslom v označení disku.
Počet šróbov či matíc alu disku
Tento parameter môže pôsobiť zbytočne, ale je pre upevnenie disku na automobil potrebný. Pred kúpou alu disku si teda nezabudnite skontrolovať, za pomoci koľkých šróbov alebo matíc sa budú disky na Vaše auto inštalovať.
Priemer rozteče alu disku
Jedná sa o priemer pomyselnej kružnice so stredom v osi alu disku, ktorá vznikne spojením stredov úchytových dier. Tento parameter je taktiež nevyhnutne potrebný pre možnosť inštalácie a jeho veľkosť býva štandardne udávaná v milimetroch.
Rozteč (PCD)
Rozteč alebo PCD je hodnota, ktorá označuje počet dier na roztečnej kružnici. Je udávaná ako súčin počtu dier pre zachytenie šróbov a priemeru roztečnej kružnice. Pokiaľ sa teda stretnete napríklad s hodnotou 5x110, znamená to, že disk má päť úchytných dier a priemer je 110 mm.
Veľkosť stredového otvoru
Veľkosť stredového otvoru sa väčšinou mení podľa výrobcu, v prípade rôznych priemerov alu disku a plochy pre jeho montáž sa využívajú stredové krúžky, ktoré si s problémom poradia a vycentrujú koleso. Bez ich použitia by pri jazde dochádzalo k vibráciám.
Hodnota ET
Označenie ET znamená vzdialenosť pozdĺžnej osi disku od dosadacej plochy. V praxi to teda značí to, ako bude koleso vysunuté z blatníka. Čím vyššia je hodnota ET, tým viac je koleso schované do blatníka a naopak. V SR sa ET často označuje ako zális a jeho veľkosť je udávaná v milimetroch.
Údaje o parametroch alu disku sú uvedené v názve v poradí výrobca, model, lak, šírka, priemer, počet dier, priemer rozteče a ET. V praxi teda znamená, že označenie Brock RC17 CS 7,5x17 5x110 ET38 znamená, že disk je vyrobený spoločnosťou Brock, jedná sa o model RC17, disk je ošetrený lakom s kódom CS, šírka disku v palcoch je 7,5, priemer v palcoch je 17, počet úchytných dier je 5, pomyselná kružnica prechádzajúca stredom úchytných dier má priemer 110 mm a zális je 38 mm. V označení ráfika sa môžete stretnúť s písmenom X medzi číslicami, čo znamená tvar profilu ráfika a bežné je i písmeno J, ktoré označuje typ pätky ráfika.
Pre neznalých vodičov môže byť tak veľké množstvo parametrov zmätočné a preto Vám odporúčame navštíviť niektorý zo servisov BestDrive a nechať si poradiť od preškoleného personálu.
Akými výhodami, a naopak nevýhodami alu disky disponujú
Ako to už býva, všetko má svoje výhody aj nevýhody, v nasledujúci odstavcoch sa tak môžete dozvedieť o hlavných faktoroch, ktoré by Vás mohli nalákať, alebo naopak odradiť od vybavenia Vášho automobilu alu diskami.
Alu disky a ich výhody:
- Atraktívny dizajn – každý vodič, ktorý si kupuje alu disky sa snaží nimi skrášliť svoje vozidlo.
- Nízka hmotnosť – inovatívne zliatiny horčíka, hliníka a poprípade ďalších ľahkých kovov, z ktorých sú elektróny vyrábané, majú oveľa menšiu hmotnosť, než ostatné používané materiály. Vďaka nižšej hmotnosti je šoférovanie značne pohodlnejšie a vďaka celkovému zníženiu hmotnosti vozidla sa taktiež znižuje spotreba paliva.
- Veľmi dobrý odvod tepla – materiály, z ktorých sú alu disky vyrábané, výborne odvádzajú teplo. Vynikajúca tepelná vodivosť napomáha odvádzať teplo od bŕzd, čím sa v spojení s lepším prúdením vzduchu, než u bežných diskov znižuje riziko prehriatia a zlyhania brzdového systému.
- Odolná konštrukcia – vďaka zliatinám horčíka a hliníka sú odolnejšie voči ohýbaniu, deformácii či inému mechanickému poškodeniu. Alu disky by nemali podliehať korózii a odpadá aj nutnosť kupovania puklíc, čím sa ušetrí niekoľko desiatok eur.
Alu disky a ich nevýhody:
- Vyššia cena – pokiaľ chceme kvalitu, tak si bohužiaľ musíme priplatiť. Alu disky bývajú v základnej výbave väčšinou len u drahších luxusných áut.
- Náročnejšia údržba – aj keď by materiál, z ktorého sú vyrobené, nemal podliehať korózii, môže sa stať, že intenzívne pôsobenie posypovej soli zničí povrchovú vrstvu a poničí disk. Je teda nutné sa o alu disky správne starať a z času na čas ich očistiť pomocou mydlového roztoku, ktorý zneutralizuje kyslé nánosy.
Na našich stránkach nájdete alu disky prestížnych značiek, ako je AEZ, DEZENT, DOTZ, DOTZ 4x4 a ďaľších.