Vážený zákazník. Upozorňujeme Vás, že objednávky zaslané prostredníctvom nášho eshopu majú formu DOPYTU a sú zaslané na základe Vašej voľby príslušnému franchise partnerovi siete BestDrive. Vami zvolený franchise partner Vás bude kontaktovať po potvrdení Vášho dopytu. Viac informácii nájdete v časti Všeobecné obchodné podmienky.
Čo je geometria vozidla a koľko vás stojí?
Náprava, kolesá a pneumatiky sa radia medzi najviac zaťažované časti vozidla. Navyše im hrozí poškodenie počas jazdy cez nerovnosti na komunikáciách. Tie môžu mať negatívny vplyv na geometriu vozidla, ktorá ovplyvňuje vašu bezpečnosť, životnosť pneumatík, dielov podvozku a v neposlednom rade spotrebu paliva. Viete, ako spoznať zlú geometriu vozidla, koľko vás môže stáť, a kedy je najlepšie auto skontrolovať?
Čo je geometria vozidla
Zavesenie kolies udržuje kolesá v optimálnom uhle voči vozovke a zaisťuje tak čo najlepší kontakt s vozovkou. To je kľúč k dobrej ovládateľnosti vozidla. Dôležitý je teda uhol medzi osou kolesa a rovinou komunikácie.
Kontrola a nastavenie geometrie kolies spočíva v nastavení uhlov v súlade s parametrami stanovenými výrobcom vozidla a zároveň v revízii opotrebovania pneumatík.
Základné parametre geometrie kolies
Odborníci rozlišujú dva základné termíny, odklon a záklon kolies a zbiehavosť kolies. To sú výrazy, ktorými sa geometria vozidla riadi.
Odklon kolesa
Odklon kolesa je uhol, ktorý v smere jazdy zviera zvislá os kolesa a rovina. Kolesá môžu byť kolmo, do písmena A (príklon, záporný odklon) alebo do písmena V (odklon, pozitívny odklon). Odklon spoznáte podľa predného alebo zadného pohľadu na auto.
Behúne pneumatík sa nerovnomerne opotrebúvajú, keď je odklon od cesty príliš veľký. V opačnom prípade dochádza k opotrebovaniu buď na vnútornej, alebo vonkajšej hrane behúňov.
Správne nastavenie odklonu kolies určuje výrobca tak, aby sa pneumatiky dotýkali vozovky čo najväčšou plochou.
Zbiehavosť kolies
Zbiehavosť kolies je uhol zvieraný rovinou kolesa a pozdĺžnou osou vozidla. Meria sa ako rozdiel vzdialenosti kolies na prednom a zadnom okraji ráfika vo výške polomeru kolesa nad vozovkou.
Zbiehavosť kolies spoznáte z vtáčej perspektívy a na predných kolesách. Pokiaľ ich máte do písmena A (zbiehavosť, mimo tolerancie výrobcu vozidla), vaše vozidlo je nedotáčavé, kolesá sa zbiehajú k sebe a pneumatiky sa opotrebúvajú na ich vonkajšej strane. Pri rozbiehavosti, teda tvare písmena V nad rámec tolerancie výrobcu vozidla, sa vozidlo stáva pretáčavým, kolesá mieria od seba a pneumatiky sa zbiehajú na vnútornej strane.
Čo spôsobuje problémy
Opotrebované diely riadenia a zavesenia kolies spôsobujú zlú geometriu vozidla. Ďalej môžu vznikať problémy po strete auta s výmoľom alebo obrubníkom.
Ako sa zlá geometria prejavuje
Zle nastavenú geometriu spoznáte na pneumatikách, ich nepravidelnom opotrebovaní, neochote auta držať priamy smer a výrazným zatáčaním iba na jednu stranu.
Koľko vás zlá geometria stojí
Jazda so zle nastavenou geometriou kolies je nebezpečná a drahá. Postupne dochádza k opotrebovaniu pneumatík a poškodeniu mechanických častí v systéme riadenia. V oboch prípadoch je potrebné navštíviť servis. A keď k tomu pripočítate väčšie výdavky za spotrebované palivo, zlá geometria vozidla sa môže nečakane predražiť.
Kedy auto nechať skontrolovať
Zlá geometria sa pri bežnej jazde nemusí prejaviť, ale vy ju výraznejšie spoznáte v krízových situáciách (náhle brzdenie alebo prudké vyhýbanie). Geometriu preto nechajte skontrolovať minimálne raz za rok, najlepšie pri prezúvaní pneumatík.
Ďalej záleží na vašom pocite z jazdy. Pokiaľ sa ale pripletiete do búračky, prejdete do hlbokého výmoľa alebo narazíte kolesom do obrubníka, nechajte auto skontrolovať. Bez revízie nemusíte problém vôbec spoznať.
V BestDrive servisoch vaše vozidlo skontrolujeme, nastavíme a prípadne prezujeme.
Viac sa o našich službách dozviete na https://www.bestdrive.sk/kontrola-a-nastavenie-geometrie.html.