Vážený zákazník. Upozorňujeme Vás, že objednávky zaslané prostredníctvom nášho eshopu majú formu DOPYTU a sú zaslané na základe Vašej voľby príslušnému franchise partnerovi siete BestDrive. Vami zvolený franchise partner Vás bude kontaktovať po potvrdení Vášho dopytu. Viac informácii nájdete v časti Všeobecné obchodné podmienky.
Zimné pneu v lete – je to bezpečné?
Čo so zimnými pneumatikami? Veľa z nás ich prezuje, akonáhle sa na dlhšiu dobu oteplí. Niektorí s nimi ale jazdia po celý rok, alebo sa ich snažia „dojazdiť”. V takom prípade počítajte, že mimo sneh a ľad a nad teplotu 7 °C fungujú o niečo horšie ako tie letné.
Slovenská legislatíva „dojazďovanie” zimných pneumatík nezakazuje. Podľa zákona musí v lete váš dezén spĺňať minimálnu hĺbku 1,6 mm, ktorú pravdepodobne so zimnou obuvou bez problémov dodržíte. Existuje však niekoľko dôvodov, prečo vymeniť pneumatiky, keď prichádzajú teplé dni.
Riziká spojené s neprezutím
Konštrukcia zimných pneumatík je vyrobená na jazdu v blate a po snehu. Preto majú označenie M + S, z anglického prekladu mud and snow (blato a sneh). Preto bude vaše vozidlo v iných cestných podmienkach reagovať horšie.
Rozdiel brzdnej dráhy za štandardných letných podmienok so zimnou obuvou môže byť až 20 %. To už nie je vzdialenosť, nad ktorou by človek mávol rukou. Pneumatiky do chladných mesiacov so stúpajúcou teplotou dráhu predlžujú. V extrémnom prípade môže dôjsť k prehriatiu pneu a následnému defektu. V mokrom prostredí dráhu predĺžia najmä kvôli nedostatočnej hĺbke dezénu. Plášť nedokáže dostatočne odvádzať vodu, pri brzdení sa pred pneumatikou tvorí vodný klin a hrozí aquaplaning.
V lete sa tiež zimné pneumatiky oveľa rýchlejšie opotrebovávajú. Dôvodom je odlišná zmes, z ktorej sú vyrobené. Takisto majú zvýšený valivý odpor. S tým ide ruka v ruke aj väčšia spotreba paliva a hlučnosť.
Riešením týchto problémov, ktoré môžu vzniknúť pri tom, keď chcete dojazdiť zimnú obuv a nepresedláte na letné pneu, je obstaranie celoročných pneumatík. Nie je to však východisko pre všetkých. Odporúčame ich hlavne vodičom, ktorí nesedia za volantom každý deň a za snehu či námrazy vyrážajú do ulíc len málokedy.
Celoročné pneumatiky – oplatia sa?
Celosezónna alternatíva prináša mnoho výhod aj nevýhod a ich dopyt stále stúpa. V posledných piatich rokoch ich podiel na trhu vzrástol približne o 20 %. Pre ich použitie v zimnom období je potrebné dodržať hĺbku dezénu minimálne 3 mm a označenie M + S. Týmto však disponuje väčšina celoročných pneumatík.
Tento typ obuvi je určený najmä autám s ročným nájazdom v rádoch jednotiek tisícov kilometrov. Odporúča sa do mesta, výhradne teda bez väčšej pokrývky snehu a námrazy.
Výhody
Hlavná prednosť týchto pneumatík je očividná. Možno ich používať po celý rok. Nemusíte tak riešiť prezutie a objednanie do autoservisu. S tým sa spájajú aj náklady za uskladnenie, ktoré platiť tiež nemusíte.
Ďalším výhodou, ktorá stojí za zmienku, je počasie. Nemôže vás prekvapiť. Aj keby začalo v priebehu apríla snežiť, vaše vozidlo s celoročnými pneumatikami bude oveľa lepšie pripravené, než keby bolo obuté do letnej sady. Navyše sa oproti tým zimným v teplých mesiacoch toľko neopotrebovávajú.
Nevýhody
Podstatné je však zvážiť aj druhú stranu mince. Celoročné obutie je vždy jednoduchým kompromisom medzi letnými a zimnými pneumatikami, navyše s jedným rozmerom. Znamená to, že na teplo sa najlepšie hodia práve tie letné a do mrazu naopak zimné.
Na túto nevýhodu nadväzuje bezpečnosť prevádzky. Auto s celoročou sadou za sucha pri meraní brzdnej dráhy nikdy svojimi vlastnosťami nedosiahne na vozidlo s letnými pneumatikami. To isté sa dá povedať o porovnaní pneu na snehu. Preto veľa odborníkov dbá na pravidlo, že priemerné letné či zimné pneumatiky sú je vždy lepšou voľbou ako najlepšie celoročné.
Ak sa stále prikláňate na stranu celosezónneho obutia, odporúčame stráviť pár minút výberom a čítaním testov.
Ako dopadlo testovanie
V roku 2020 uskutočnil časopis AutoBild test celoročných pneumatík pre obytné vozidlá. Vybrali si tie, ktoré spĺňajú normu M + S, pre skúšku jazdných vlastností vozidlo VW Crafter s hmotnosťou 3,2 ton a na posúdenie komfortu (hlučnosti) obytnú dodávku Knaus.
Na prvom mieste, s 91 % úspešnými recenziami, sa umiestnili pneumatiky značky Continental VancoFourSeason. Na neuveriteľných 100 % uspeli v kategóriách správania sa na suchom povrchu aj v mokre, v opotrebení a hlučnosti.